Historien


OM MADAM MANGOR

Den historiske Madam Mangor hed Anne Marie Mangor og er mest kendt for sine kogebøger. Men hun var desuden en begavet kvinde med hjertet på rette sted og et stort socialt engagement. Hun boede det meste af sit liv i Fredensborg og teaterforeningen har lånt sit navn af hende i beundring.

Nutidens Madam Mangor producerer teater som samarbejde mellem professionelle og frivillige kræfter og udbyder sine forestillinger på lige fod med andre teatre. Halvdelen af produktionsbudgettet dækkes af egne billetindtægter, den anden halvdel gennem tilskud fra kommune og fonde.

Madammens ambition er, at give sine tilskuere noget de ikke kan få andre steder. Det er lykkedes i nu snart 25 år med tolv store forestillinger. Disse har været en leg med fortid og nutid, iscenesat på spændende lokaliteter i kommunen og med et komisk og designmæssigt særkende, der har sikret Madammen et stort publikum.

Indtil nu har Madam Mangor spillet for sammenlagt 40.000 og præsenteret dem for en crazy og underfundig leg med Fredensborgs fantastiske forhistorie. Mere end 1000 mennesker har gennem tiden kastet kræfterne ind i arbejdet på og bag scenen, og fået masser af energi og glæde igen. Mange professionelle har været engageret gennem tiden, men ingen har slået sit navn bedre fast i Fredensborg end Tom McEwan. Hans talent som skuespiller og musiker har gjort ham til folkekær maskot hos Madammen. Med professionelle i spidsen er kvaliteten sikret og de vigtigste fag-personer, foruden skuespillere, sangere og kapelmester, er dramatiker, produktions-leder, instruktør og scenograf.

Teaterforeningen blev til i 2002 som afløser af ”Engspillet i Fredensborg” der var sat i verden af Rigmor Hyllested Pedersen i 1992. Sammen med Thomas Malling og Jane Wessely så de første forestillinger dagens lys i 1994 og 97 i Slotsparken, og fik blandt andet dronningen og prinsen som gæster. Herefter søgte Madammen nye veje og præsenterede mellem 2001 og 2008 tre store, nydigtede forestillinger i det skønne rum ”Den Gule Lade” på Krogerup Avlsgård. Her var H.C. Andersen omdrejningspunkt, ligesom danskernes fortid som slavehandlere og halvtredsernes Morten Korch-idyl blev taget under kras og kærlig behandling.

Men Fredensborg er rig på spændende steder og personligheder, og Madammen hyldede August Bournonville i Chaluphuset ved Esrum søbred, ved at danse på vandet til glæde for mange – også for det nygifte kronprinsespar. I 2010 og 2012 renoverede Madammen den lille forfaldne teatersal på Asminderød Kro, og serverede her både opera-leg og film i helt nyt format med sin frapperende Laterna magica. Madammen åbnede Kulturhus Gamle Bio i Fredensborg i 2015 med endnu en overraskende blanding af film og teater. I 2017 serverede Madammens en sødmefyldt retro-kabaret fra 50’erne i en skarp sovs fra vor egen tid, og i 2018 følger så den næste store produktion: ”Robin Hood” – grønnere end nogensinde, hvor Madammen fortsætter arbejdet med laterna magika.

Med forestillingen ”Folmer Går til Filmen” i 2012, indledte Madammen arbejdet med blandingen af film og teater, opkaldt efter ”Teatr Laterna Magica” i Prag. Instruktør og dramatiker Thomas Malling har sammen med scenograf Jane Wessely taget ideen op, efter at have studeret teknikken hos ovennævnte teater. I 1992 iscenesatte de den første laterna produktion på Ålborg Teater, og i 2005 fik deres version af ”Fyrtøjet” på Det Danske Teater, pris som bedste forestilling.

Med ”Folmer går i Biffen”, som indviede Kulturhus Gamle Bio i 2015, lykkedes det at overbevise publikum om, at her er noget ganske særligt at se, noget man ikke kunne få andre steder.

Laterna magika er ikke blot levende baggrund eller video-dekoration, men interaktiv film. På scenen fører den publikum af sted til fjerne egne, fra skyernes top og til havets bund. Her kan personer på film træde ud af lærredet og spille videre scenen, eller lade sig opsluge af filmen og suse ud af en vej, eller forsvinde op i luften og lande andre steder på kloden.

Laterna fortsætter på bedste måde den leg med teksten og det visuelle der er Madammens særkende.